Voeding en Acne

De grootste boosdoener bij acne zijn voedingsmiddelen waar je bloedsuikerspiegel snel van stijgt. Het is bij acne van belang om voeding te eten met een “lage glycemische index”: dit zorgt er voor dat de bloedsuikerspiegel slechts langzaam of beperkt stijgt.

Voeding waarbij acne kan toenemen

  • Suikers, zoete dranken, brood, pasta’s en andere koolhydraatrijke voeding. Het verminderen of vermijden van deze voeding is de eerste stap in het verminderen van puistjes en acne. Dit is voeding waarbij het lichaam veel insuline nodig heeft om de bloedsuikerspiegel te controleren en te stabiliseren
  • Melkproducten van koeienmelk zijn hoog glycemisch en laten daardoor je bloedsuikerspiegel snel stijgen. Daarnaast heeft melk nog een ander probleem: melk zit vol groeihormonen en dat hoort ook zo. Want melk is bedoeld om zuigelingen te laten groeien. Deze groeihormonen zijn identiek aan menselijke hormonen ( IGF-1). Dit leidt bij pubers tot verhoogde talgproductie, wat de ontstekingen kan verergeren.
  • Het consumeren van geoxideerde of sterk verhitte vetten moet vermeden worden. Het wordt afgeraden om etenswaren te bakken in olijfolie. Gebakken en gefrituurde etenswaren zoals kibbeling of vergelijkbare gefrituurde visproducten kun je beter achterwege laten. Frituren of wokken wordt tijdelijk afgeraden. (Alles met een bruin korstje van het bakken zorgt voor vermeerdering van puistjes). Wees tot slot voorzichtig met het gebruik van transvetten. Deze worden veelvuldig gebruikt in gebak, koek en gefrituurde producten. Deze transvetten zijn zeer ongezond en kunnen acne verergeren.
  • Kant en klaar maaltijden kun je beter vermijden vanwege de vele toevoegingen. Denk hierbij aan de vele E-nummers. Ook zakjes kruidenmixen zijn niet gezond.

Wanneer acne te lang aanhoudt, kunnen littekens ontstaan die blijvend de huid kunnen beschadigen.

Hoe kun je acne verminderen?

Door heel gezond te eten wordt het zelfherstellendevermogen van het lichaam ondersteund bij het terugdringen van acne en het herstel van de huid.

  • Drink minimaal 1,5 liter per dag, waarvan 1 liter water. Verder kruidenthee en groetensappen.
  • Smoothies, gebruik meer groenten dan fruit in je smoothie.
  • Omega-3 vetzuren, in walnoten, lijnzaad(olie), hennepzaad, -olie, koolzaadolie, vette vis,  capsules met krillolie.
  • Vitamine D: Deze halen we met name uit zonlicht. Ga regelmatig met je huid in de zon, liefst midden op de dag, maar kortstondig. Verbranden mag nooit! Extra zonlicht zorgt voor meer vitamine D3 en activeert het immuunsysteem om een overmatige (acne)bacteriële activiteit af te remmen en in te perken. (Een vitamine D-tekort verhoogt de onstekingsactiviteit in het lichaam.)
  • Verse kruiden. Kruiden zijn nog sterkere antioxidanten dan groente en fruit. Minimaal 200 gram fruit en 400 gram groente per dag.
  • Glutenvrije granen/graanvervangers zoals haver, quinoa, cassavemeel, boekweit. Haver bevat beta glucanen. Dit zijn stoffen die het lichaam activeren om bacteriën, virussen en schimmels sneller onschadelijk te maken.
  • Veel oplosbare vezels uit bijvoorbeeld groente, fruit, peulvruchten, lijnzaad, kokos, kokosmeel, haver, inuline, zeewieren, noten, zaden etc. Mensen die ca. 30-40 gram oplosbare vezels per dag eten hebben minder ontstekingen dan mensen die onvoldoende van deze vezels eten.
  • Eet voldoende eiwit, zeker als je last hebt van ontstekingen.
  • Zorg voor gezonde darmen. Ruim 80% van je immuunsysteem wordt bepaald door de gezondheid van je darmflora. Alle voedingsmiddelen, zoals hierboven genoemd, hebben een goed effect hebben op de darmflora en dus ook op je puistjes. Een gezonde darm betekent dus een gezonder immuunsysteem.
  • Lekker sporten! Voldoende bewegen zodat we voldoende spiermassa hebben en houden is  belangrijk voor een gezonde afweer!
  • En vergeet niet op tijd naar bed te gaan (tussen 0.00 en 4.00 uur is de activiteit van ons belangrijke reparatie hormoon, het Groeihormoon, het hoogst).